Soms vraag je je af of politici wel begrijpen hoe moeilijk het is voor burgers om in de democratische rechtstaat te blijven geloven. Burgers die ondanks alles blijven hopen dat ‘de politiek’ er is om problemen op te lossen. Doe een reality check bij SchipholWatch.
Jezelf met je hoofd tegen een prestigieus en duur schilderij vastplakken. Mij kun je er niet voor porren, maar de wanhoop en machteloosheid die er uit spreekt, begrijp ik wel. Er moet iets gebeuren, maar het gaat niet of te langzaam. Dat gevoel.
Zoals er 50 jaar bekend is dat we voorzichtiger en bewuster met de aarde moeten omgaan (minder fossiele brandstoffen), zoals we in Nederland al 30 jaar weten dat we minder mest moeten produceren en minder vlees moeten eten, zoals we eveneens weten dat we minder herbiciden en pesticiden moeten gebruiken, zo weinig lijkt er te gebeuren.
Dat is natuurlijk niet helemaal waar. Er gebeurt wel iets. Waarschijnlijk te weinig en te laat, en met te weinig gevoel voor urgentie, maar het kan nog, zeggen ze. Breng dan Schiphol en de Schiphol Groep in beeld. Daar zie je hoe onverantwoordelijk, huichelachtig en kortzichtig politiek en bedrijfsleven omgaan met energie, natuur, milieu en jouw belastingcenten. Want het zijn deze ’topondernemers’ die vrij makkelijk hun hand op houden bij de overheid als het even moeilijk wordt. Ook bij alle voordelen die ze al genieten, zoals het ontbreken van BTW op kerosine.
Dikkie Dick Benschop is er opgestapt, maar stromannen zijn er genoeg. Cora van Nieuwenhuizen is dan wel geen minister van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) meer, maar de VVD heeft het volgende liegdiertje vol in stelling gebracht: Mark Harbers.
Leve een nieuwe mongool
Gaat hij ervoor zorgen dat de geluid- en milieuoverlast van Schiphol op zijn minst gaat afnemen? Welnee, na 2027 mag de vervuilende luchthaven weer gaan groeien omdat er dan ‘schone’ vliegtuigen zijn. Dikke leugen. Schiphol koopt stikstofrechten op van landbouwbedrijven om zo eerder aan een natuurvergunning te komen. Die ze dus niet hebben, net als Tata Steel, en zo zitten ze ook weer de ‘stikstofrechten’ van de landbouw in de weg.
Door de geluidsoverlast van Schiphol wordt ook de KLM rechtstreeks in haar bestaan bedreigd, dus maakte de luchtvaartmaatschappij onlangs bezwaar tegen woningbouwplannen van Ouder-Amstel. De KLM en Schiphol zijn twee handen op één buik: zonder de idioot vele bestemmingen die de KLM aandoet, kan Schiphol niet al die overstappers accommoderen. Kern van hun verdienmodel, hart van het probleem.
De (neoliberale) economie gaat boven mensen. Dat is het wankele geloof van de VVD en de Markjes, en anderen met boter op hun hoofd. En ook nog even schijt aan de woningnood en andere sociale noden.
Het kabinet zegt te koersen op een krimp van 500.000 naar 440.000 vluchten vanaf Schiphol. Maar of dat haalbaar is, is zelfs nog de vraag. Er blijkt nog een internationaal gewichtige speler te zijn, de International Civil Aviation Organization (ICAO). Opgericht in 1944 als onderdeel van de Verenigde Naties met de idee dat burgerluchtvaart internationaal begrip, vrede en samenwerking zou bevorderen.
Dat ideaal is intussen verworden tot een machtige lobby die alleen oog heeft voor groei en economische vooruitgang van de luchtvaart. Ze hebben een klimaatplan tegen de uitstoot van stikstof, maar dat is algemeen beschouwd als slappe hap. Professor Fulco van der Veen bemoeit zich vanuit gezondheidsperspectief met Platform Vliegoverlast Amsterdam. Hij maakt onder meer de onderstaande video met uitleg over ICAO.
Verontrustend
Alle sectoren zouden moeten meewerken aan een ‘evenredige bijdrage‘ van de CO2-reductie, wil minister van Natuur en Stikstof Van der Wal. Helaas werkt ook de top van ministerie van I&W daar niet aan mee. Onduidelijk met welk belang, anders dan het beleid van de opeenvolgende, trainerende ministers volgen.
Na een wat uitgebreider bezoek aan SchipholWatch zul je waarschijnlijk niet gesterkt worden in je vertrouwen in het politiek bestuur van ons land.
Het is verontrustend dat de journalistiek en initiatieven als SchipholWatch en bijvoorbeeld die andere website van Natuur en Milieufederatie Noord-Holland – Eerlijk over vliegen – burgers moeten helpen zich te informeren over belangrijke politieke besluiten. terwijl aan de top van het landsbestuur glashard gelogen en gedraaid wordt.
En dit, weten we helaas ook, is niet het enige voorbeeld. Bij alle crises is er dus tegelijk een bestuurscrisis gaande door alle als efficiënt verkochte bezuinigingen op overheidsdiensten. Niet verwonderlijk dat mensen hun vertrouwen verliezen.
Diezelfde mensen zullen overigens moeten afkicken van het gemak en vanzelfsprekendheid waarmee online goedkope vliegreisjes worden geboekt. Zien, boeken, vliegen en eerder doodgaan: dat is de ware belofte van Schiphol en de KLM. Het verdienmodel van het bedrijfsleven dat dit organiseert, moet kapot. Net als het beleid van de regering die dit ondersteunt. Anders verandert er niets.