Ik ben best wel een inhoudelijk type, geloof ik. Vandaar ik me met plezier bezig houd met contentmarketing. Hoe kun je op een effectieve en waarachtige manier je zakelijke aanbod onder de aandacht krijgen.
Ik heb daarvoor twee bedrijven in het leven geroepen: Het Beeldbedrijf en Studio Klankplank.
Met Het Beeldbedrijf wil ik bedrijven en zelfstandigen helpen hun online marketing en communicatie te verbeteren. Dus zie ik een website niet alleen als een online visitekaartje: het is vooral een communicatiemiddel.
Dat betekent: de goede verhalen vertellen, zorgen voor heldere en geoptimaliseerde teksten, goede calls to action, voor goede en onderscheidende informatie en een prettige bezoekerservaring.
Contentmarketing = verhaal maken met media
Het verhaal en de middelen, daar gaat het om. Eerst het echte en oprechte verhaal, dan de inzet van beeld (fotografie en video), geluid (podcasts) en tekst, met adviezen voor sociale media, bloggen en tekstschrijven.
Voor Muziekgebouw aan ’t IJ maakte ik deze solo podcast, met muziek van Morton Feldman en een interview met John Snijders van het Ives Ensemble.
(RadioBeeld is de titel van de podcast van Het Beeldbedrijf)
Aangezien ik 10 jaar lang een wekelijks radioprogramma heb gemaakt, ben ik ook snel (2003-2004) met podcasten in aanraking gekomen. Vandaar dat ik die activiteiten inmiddels heb ondergebracht in Studio Klankplank, voor podcast producties & advies.
Wat is contentmarketing?
Onder content wordt verstaan alle informatie die je verspreidt via je website of sociale netwerken. Met blogs en artikelen, fotografie, infographics, met e-books en brochures, met podcasts en video’s. Een beter woord voor content is dus eigenlijk: media.
Met contentmarketing zet je je eigen expertise in door relevante informatie voor klanten en publiek aan te bieden en te verspreiden.
Niet op een opdringerige manier, zoals traditionele reclame. Verleiden met een goed verhaal en waardevolle kennis delen werkt beter dan iemand vervelen met een verkooppraatje.
Ik heb me verder gespecialiseerd in het maken en gebruiken van websites met WordPress. Dat is het content management systeem waarop inmiddels 33% van websites wereldwijd draait.