Vrijdag 6 juni maakten de ministers Wobke Hoekstra (Financiën) en Cora van Nieuwenhuizen (Infrastructuur en Waterstaat) bekend dat de KLM zou worden geholpen met 3,4 miljard euro.
Update 28 januari 2021: Door moeizame onderhandelingen tussen Nederland en Frankrijk over de staatssteun hangt de 3,4 miljard nog in de lucht (sic). KLM en Air France zijn tot elkaar veroordeeld. Door de 10,4 miljard aan leningen eerder is de fusiemaatschappij niet in acuut gevaar.
Dat de KLM diep in de diepe zakken van Wobke zou kruipen, maakte tophondje Elbers al voor de lockdown duidelijk. Voor de goede orde: dat zijn de diepe zakken van Nederland. En zeker, die diepe zakken moeten worden aangesproken in deze crisis. Voor de mensen en het bedrijfsleven, althans het deel dat daar met recht aanspraak op moet maken.
Maar er moet ook wat veranderen, daar zijn eveneens veel mensen van overtuigd. De zogenaamd zachte sectoren als zorg, onderwijs en cultuur krijgen de handen van de bevolking letterlijk op elkaar. Maar daar gaan de miljarden niet naar toe.
Laat de crisis niet voor niets zijn, hoor je wel zeggen. En het zou zeker een kantelpunt kunnen zijn, een moment om voor belangrijke onderwerpen moeilijke maar goede besluiten te nemen, concrete acties waarvoor de deur naar een duurzame toekomst nu open staat. Dat veronderstelt een visie die deze regering van Mark Rutte zeker niet heeft.
Meer van hetzelfde is het devies. Dus worden opnieuw de KLM en daarmee Schiphol gepamperd (als een Siamese tweeling). Dat is voor Cora van de VVD een no-brainer en ‘Lelystad’ gaat ook gewoon open.
Het feit dat de KLM en Schiphol belangrijk zijn voor heel veel banen is een sterk argument. Maar soms is dat misschien niet doorslaggevend. We hebben ook baat (waarde) bij schone lucht en een economie die het klimaat niet belast. Of voor meer geld voor een netwerk van internationale hogesnelheidstreinen.
De zogenaamde voorwaarden om te zorgen voor minder stikstof en overlast worden als baanbrekend voorgesteld, maar stellen in werkelijkheid niets voor. Er wordt in de regio echt niet beter geslapen door de belofte van 20% minder nachtvluchten.
Onterechte voorkeurspositie
En duurzaam vliegen bestaat niet. Er moet gewoon minder worden gevlogen. Dat is goed voor mens, milieu, natuur en klimaat. Net als dat 4 maanden geen eiwitrijk voer voor melkkoeien geen oplossing is voor de stikstofcrisis. Gewoon minder koeien, varkens en kippen, en op een andere manier boeren, daar zou het om moeten gaan.
We moeten geen geld geven om de lease (huur) van stilstaande vliegtuigen te betalen. Als de KLM omvalt, komt er vast een andere maatschappij met een vliegtuig langs. Dat heet marktwerking, waar deze regering heel erg voor is, maar dat schijnt niet voor de KLM te gelden.
Ook aan die veelgeprezen hub-functie, op Schiphol overstappen naar veel bestemmingen met vliegtuigen van KLM, heeft Nederland helemaal niets. Dat is het business model van de KLM en Schiphol.
De regeringspartijen hobbelen braaf achter het kabinet aan en steunen de plannen. Ik hoorde Tweede Kamerlid Roald van der Linde (VVD) op de radio al weer pleiten voor en hopen groei van de KLM en Schiphol.
Meer van hetzelfde
Ze weten niet beter, zou ik vergoelijkend willen zeggen, maar dat is het niet. Ze willen niet beter weten. Ze willen meer van hetzelfde, het zijn net voetbalsupporters. Er is maar één club, altijd, je hele leven lang.
Van der Linde komt met oude recepten die niet werken en die we zeker niet meer moeten willen. Ik ben onmiddellijk naar de boekhandel gelopen en heb het boek Fantoomgroei gekocht.
De schijterigheid en het gebrek aan visie van deze regering geven ze eigenlijk al toe door de indeling van de ministeries. Het ministerie van Veiligheid en Justitie, werd voor een boel geld (minimaal 31 miljoen euro) omgedoopt tot Justitie en Veiligheid. Maar de rechtspraak en de politie liggen op hun gat door alle bezuinigingen en ander slecht beleid.
En onder het ministerie van Economische Zaken is ook maar gelijk Klimaat geschaard, zodat we daar toch vooral de hand op de knip kunnen houden. Veel meer visie hoeven we daar niet te verwachten van dat mislukte neefje van Wim T. Schippers.