In 140 tekens antwoord geven op de vraag wat je aan het doen bent. Twitter. Het genereert natuurlijk gezwets en flauwe grappen, maar het is meer.
Microbloggen wordt het wel genoemd, of een virtuele kroeg waar je ‘mensen’ treft voor een praatje. Precies een maand nu behoor ik tot het groeiende legioen van Twitterazi. Zonder hen had ik dit artikel niet kunnen maken. Twanx!
Wel of niet aan de Twitter? The proof of the pudding is in the eating, dacht ik zo. Hoewel ik een gewaarschuwd man ben. De waarschuwingen varieerden van totale onzin, hebbie-niets-beters-te-doen tot pas maar op dat je niet verslaafd raakt. Inderdaad zie ik Twitterazi, want zo heten de gebruikers, die dagelijks een onstuitbare hoeveelheid tweets (zo heten de berichten) op hun Followers loslaten.
Dat is namelijk de manier om vrienden, kennissen, groepen of anderen te volgen of iets mee te delen via een openbare tijdlijn. Je kunt mensen ‘volgen’ (‘Following‘) en je kunt dus ‘gevolgd worden’. En, om andere functies nog even te belichten: je kunt mensen ook blokkeren of een directe boodschap sturen (DM) die niet openbaar is.
Als tweets zich richten op één of meerdere vrienden gebruik je daarvoor het at-symbool zoals dat ook al op blogs gebeurde: @gebruikersnaam. De @Replies zijn vervolgens makkelijk terug te vinden. Je Twitter-account kun je zowel via pc en mobiele telefoon beheren en in tweets kun je makkelijk (verkorte) links of foto’s meesturen.
De oorsprong van Twitter
Twitter is in oktober 2006 gestart als de enige activiteit van Obvious Corp in San Francisco, dat als kweekoven voor Twitter dient. De toepassing zelf was eerder in ontwikkeling gebracht door een aantal werknemers van de podcast-site Odeo.com, die al geruime tijd in zwaar weer verkeerde en later werd verkocht.
Het oorspronkelijke idee was een stedelijke boodschappendienst voor vrienden tijdens het uitgaan te maken. De bij Twitter betrokken werknemers werden ontslagen en stortten zich de verbetering van Twitter. Hun verhaal staat te lezen op het blog 140characters.com. Met dank aan een tweet van @vincente, ofwel Vincent Evers, internetdeskundige en een vroege Twitteraar.
Wat echter nog steeds onduidelijk is, is de manier waarop Twitter zijn inkomsten wil (gaan) binnenhalen. Op de site zijn bijvoorbeeld geen advertenties te zien. Op de website staat dat hun business model nog in de onderzoeksfase verkeerd.
Zelf tjilpen
Na het openen van mijn account wist ik de hippe en reeds ervaren Twitterazi te vinden. Follow, follow, follow… Wat me zo begin januari onmiddellijk opviel, was een enorm gedoe in de tweets over Poken? Het ergerde me ook, want ik begreep er geen fluit van. Door een meegestuurde link werd duidelijk dat het ging om een nieuwe gadget, een soort usb-stick die als digitaal visitekaartje dient. Door twee Pokens tegen elkaar te houden, worden contactgegevens digitaal uitgewisseld. Over nut en noodzaak is flink getweet.
Op 6 januari was ik getuige van een mooie Twittergrap over deze Poken. De man achter de Nederlandse import van het Zwitserse hebbeding werd opgeschrikt door een tweet dat @edo_vs de licentie had weten te bemachtigen voor 30 landen, waaronder Nederland. Een kleine Tweet-paniek brak uit.
Twitter NL
De Nederlandse Twitter-voorhoede komt grotendeels uit de hoek van marketing- en communicatie, nieuwe media, muziek, blogosfeer en (omroep)journalistiek. Voor hen is al deze uitleg overbodig, want vanaf 2007 al actief aan de twitter. Twitter is here to stay, opende onlangs journalist en blogger Jaap Stronks (@jaapstronks, > 17.000 tweets) zijn bijdrage op Bright. Dat is een gedeeld gevoel onder de Twitterazi, vermoed ik.
In dat stuk gaat hij in op de verhouding tussen Twitteren en bloggen. Volgens Stronks zijn bloggers minder actief geworden door Twitter. Een beeld dat wordt bevestigd door de eveneens veel Twitterende Marco Derksen van Marketingsfacts (@marketingfacts).Volgens hem is de borrelpraat verhuisd naar Twitter en zijn de blogbijdragen inhoudelijker geworden.
Best goed
Intussen is mijn terughoudendheid voor Twitter sterk afgenomen. Ondanks soms onbegrijpelijke tweets levert het ook nieuwe inzichten op, want er wordt wel degelijk interessante informatie uitgewisseld. Opvallend vaak zie ik tweets met een vraag die binnen een kwartier worden beantwoord, of wordt je herinnerd aan iets dat je nog wilde of moest doen. En het is leuk om de dagelijkse Buzz te horen. Zoals tijdens de korte periode van het Heilige Natuurijs.
Je kan dus soms iemand snel helpen, zelf ergens mee geholpen worden of je kan worden ‘bijgepraat’. Dat gebeurde mij door @JolindeSegeren, over een online videosysteem (Recording Box) dat op een bijeenkomst werd uitgelegd en besproken.Voor mij nieuw en daar wilde ik graag meer van weten.
Ook worden er al journalistieke experimenten met Twitter gedaan. Via De Nieuwe Reporter bijvoorbeeld werd op 13 december op initiatief van Robert Buzink het Mediadebat (over het functioneren van de pers) live via Twitter verslagen vanuit de Amstelkerk.
Kansen & voorbeelden
De opmars van Twitter gaat intussen onverdroten verder. Steeds meer mensen, bedrijven en politici maken er gebruik van en nieuwe concepten worden geboren. Binnen de Twitterazi lijkt men zeer verguld van het feit dat ook minister Maxime Verhagen twittert. Nee, hij doet het zelf en niet zijn voorlichter, maar echt in discussie gaat hij niet. Ook Barack Obama zette Twitter in tijdens zijn campagne, strak geregisseerd natuurlijk. Zijn tweets zijn verstomd.
Een aardig voorbeeld van het creatief gebruik van Twitter is het volgende. Uit een van de vele tweets pikte ik ook een bericht op over een Amerikaanse webdesigner die gratis voor Twitteraars met meer dan 10.000 Followers een persoonlijke pagina ontwerpt. Voor hem (of haar?) weer een manier om aan zijn eigen marketing te werken.
Inmiddels heeft een ander, reeds bekend fenomeen de kop opgestoken. Was het met de opkomst van internet voor commerciële doeleinden registreren van domeinnamen lucratief, met Twitter is het name squatting (een Twitternaam claimen) geboren.
Lurkers
Andere klachten dan zinloos gedoe en tijdverspilling zijn er natuurlijk ook. Vanwege de volgfunctie ziet Roeland Stekelenburg (@stekel) Twitter bezwijken onder de lurkers, mensen die alleen maar anderen in de gaten houden zonder te participeren.
Het is wellicht deze mogelijkheid die de twitterende directeur van een groot mediabureau ertoe heeft gebracht soms strategisch in tongen te tweeten. Wel Twitter gebruiken om Followers en collega’s op de hoogte te houden, maar vervolgens zo dat het onbegrijpelijk wordt. Onder die Followers zitten natuurlijk ook concurrenten en onderaannemers (zoals ik).
intel. dbase waar we nu met google xmos study ook sesrch n merk /actie in kunnen zien
De taal van Twitter
Ik kan daar geen chocola van bakken. De taal zal zeker door het getwitter beïnvloed worden, zoals sms-en en chatten dat ook hebben gedaan. Er is al een Engelstalig Twitter-woordenboek: de Twictionary.
En we kunnen waarschijnlijk nog meer nieuwe ideeën met en voor Twitter verwachten. Dus voor hen die denken dat het echt niks is, niks wordt en niks zal worden met Twitter, zeg ik: Twuste!
Software en apps
Een aantal veelgebruikte programma’s zijn: Twitterfox (voor Firefox), Tweetdeck, Twirl (beide desktop), en voor de mobiele telefoon Twitterific, Twitterfon, Twitstat Mobile, Twittelator en Twinkle. Deze programma’s hebben elk zo hun eigen mogelijkheden, zodat je een beetje moet uitzoeken wat je het best bevalt.
Meer aardige links:
- Flowing Data bracht wereldwijde Twitter-activiteit rondom Inauguration Day, 20 januari jl. in beeld.
- Wired over een onderzoek Amerikaanse geheime dienst naar Twitter en terrorisme.
Laurens Van den Wijngaert
Dag Bart,
Begin er maar eens aan; het gegeven ‘Twitter’ op een tweetal A4-tjes te schetsen. Toch luk je er met deze post heel goed in, knap werk! (zeker voor leken, waartoe ik sinds enige tijd ook niet meer bijhoor) @backbonemedia 🙂