Duurzaamheid. Aan het woord is tegenwoordig niet meer te ontkomen. Geeft niks, maar wanneer is het begrip geijkt als een maatschappelijk dan wel politiek ideaal? Ik weet het niet.
Begin jaren negentig werd over het toch wat dikke en ongrijpbare woord nog lacherig gedaan. Intussen is duurzaamheid business geworden en heeft ook de stratenmaker wel een idee wat het is.
Uit cijfers van de Cleantech Group komt naar voren dat investeerders wereldwijd het afgelopen jaar 6,1 miljard euro in duurzame bedrijven hebben gestoken, tegen 4,4 miljard in 2007. Als ik de samenvatting van het bericht uit Trouw mag geloven. Dat is wel een stijging, maar is het eigenlijk wel zo verschrikkelijk veel geld? Wereldwijd! En is het genoeg om een duurzame economie te realiseren?
Terwijl de discussie in Nederland zich vooral lijkt te concentreren op windenergie gaat het meeste geld (40%) van deze 6,1 miljard trouwens naar zonne-energie en loopt in Europa Duitsland voorop in het afnemen van durfkapitaal op dit gebied.
Meer dan ooit vormt de sector een bron voor nieuwe banen en biedt zij kansen op beleggingswinsten.
Nicholas Parker (Cleantech Group) in Trouw
Daden
Maar bij alle sombere vooruitzichten over het klimaat, het energiegebruik en de nakende wereldvrede kom je gelukkig niet alleen het woord maar ook initiatieven en daden tegen. Ook in de nieuwjaarsboodschap van de Kamer van Koophandel (KvK) staat het op het actie- en het wensenlijstje. Er komt een seminar over een ‘community voor duurzame mode’ en gaat worden geholpen bij de ‘oprichting van een netwerk van duurzame ondernemers’.
Dat is goed om te horen, want daar blijkt behoefte aan. Potentieel lid van dat netwerk is in ieder geval Robert Nadorp, die ik sprak tijdens de nieuwjaarsbijeenkomst van de KvK. Hij is van oorsprong bedrijfskundige en heeft als personeels- en projectmanager veel ervaring in de bouwwereld opgedaan. Nu biedt hij zijn diensten aan als adviseur duurzaam ondernemen.
Internet
Ook internet zou nog duurzamer moeten worden. Dat vreet namelijk ook energie. Deze week hoorde ik dat een Google-opdracht 7 gram CO2-uitstoot oplevert. Maar het bedrijf neemt dat serieus. Zo zag ik laatst dat er plannen om bijvoorbeeld datacenters op de zeebodem te huisvesten, gekoeld door het aanwezige water (moet voldoende zijn) en van energie voorzien door golfslagcentrales. Het is onderdeel van Googles eigen groene plan: Clean Energy 2030 (zie ook Knol).
Voor de liefhebbers
De Amerikaanse blogger Adam Singer heeft een paar dagen geleden wat interessante cijfers over internet in 2009 verzameld. Per dag worden er 2 miljard zoektochten via Google gedaan, dus maak – maal 7 – het sommetje…
Duurzaamheid staat nog wel even ON.