Koud twee dagen na de Olympische Spelen maakte Roeland Stekelenburg, directeur nieuwe media van de NOS, cijfers bekend van het enorme cross mediale project van die omroep. De Spelen verslagen via televisie, radio, internet en mobiel.
Hoewel de andere gasten (van RTL, SBS en MTV) van het Immovator Crossmedia Zomercafé ook wel iets te melden hadden, was dit toch het verhaal waar bezoekers graag meer over wilde horen.
Van gastvrouw en moderator Monique van Dusseldorp hoeft het allemaal niet, die sport. Maar voor de NOS is het van levensbelang. Sportverslagen via televisie en radio werden de afgelopen weken ook via internet en mobiel live gestreamd. Daarnaast werden ook de sites Hyves en Twitter ingezet. De topdag was 21 augustus, de dag van de damesfinale waterpolo, met een piek van 76 Gbit per seconde aan dataverkeer.
Behalve via Nederland 1 konden liefhebbers ook via 12 videokanalen (streams) rechtstreeks naar andere sporten kijken. Zappen dus op internet. De gehele periode van de Spelen werden er 20 miljoen livestreams opgevraagd en werden 7,4 miljoen keer een videoclip bekeken (video on demand). De website trok in totaal 2,7 miljoen unieke bezoekers.
Principiële discussie
Met 100.000 gelijktijdige streams op de topdag, zei Stekelenburg, zat het project ‘op alle gebieden aan de grens’. Dat betekende dat de ploeg van Stekelenburg, om even in sporttermen te spreken, snel moest omschakelen en video in lagere bitrates (minder kwaliteit, minder data) is uitgezonden. Dat leidde tot een verwijt aan de internetproviders. Het opvragen van streams lukte soms ook niet.
Providers moeten meer investeren in de capaciteit van hun netwerk, vindt hij. “Als de providers onze beelden niet kunnen vertonen, doen zij iets verkeerd. Wij toch niet?” Het is een principe-kwestie, want wie betaalt het internetverkeer. Stekelenburg: “Ze moeten eerlijk zijn tegen hun klanten. Als providers mensen voor zo’n €19,95 per maand niet alles kunnen bieden, moeten ze dat zeggen.”
Mobiele applicaties
Nieuw was ook de mobiele applicatie van de NOS die live video op mobiele telefoons mogelijk maakt. Deze is door 90.000 mensen gedownload en is zo’n 1 miljoen keer gebruikt. In de helft van de gevallen minder dan 3 minuten. De NOS heeft, stelde Stekelenburg, eigenlijk nog reclame gemaakt voor telefonie-aanbieders. Want voor de download waarschuwde de NOS er driemaal voor de applicatie niet te gebruiken zonder een flat-fee-abonnement, met vaste kosten voor mobiel internet.
Naar schatting van de Vinex (voorheen STIR) (internetreclame), althans de aanwezige medewerker, heeft de site zo’n €300.000 aan inkomsten opgeleverd. Stekelenburg, niet onder de indruk, denkt dat daar meer uit valt te halen. Hij beaamde verder dat deze cross mediale lijn door de NOS zal worden voorgezet. Het volgende grote project is eigenlijk al begonnen: de Amerikaanse verkiezingen.
Een uitgebreid verslag staat op de site van Media Perspectives (voorheen Immovator), ook over de nieuwe mediaplannen van RTL, SBS en MTV.