Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het gebruik van sociale media door bedrijven in 2008 enorm is gestegen. Onder de 500 snelst groeiende bedrijven in de VS wordt bloggen, podcasten, sociaal netwerken, maar ook het gebruik van wiki’s en online video ingezet voor marketing en communicatie. Maar liefst 77% van deze bedrijven doet dat met ten minste één van deze middelen.
Ik vond het bericht op ReadWrite, een blog over ontwikkelingen van internet, code en technologie. Het eigenlijke onderzoek is gedaan door de Universiteit van Massachusetts, dat een jaar na de start al opzienbarende verschillen kan presenteren. In 2007 vond nog maar 26% van de ondervraagde bedrijven sociale media echt belangrijk, in 2008 is dat percentage gestegen naar 44.
Met het sociale netwerken is men het meest vertrouwd. Het gaat voor de zakelijke contacten via bijvoorbeeld sites als LinkedIn en Plaxo, maar ook via MySpace, Flickr en Facebook. Bloggen en webvideo zitten sterk in de lift en de zogeheten wiki’s hebben het podcasten ingehaald. Dat terwijl het podcasten ook is toegenomen, van 11% naar 21%.
Waar is Europa?
Het artikel maakt daarbij de kanttekening dat het niet om de 500 grootste bedrijven gaat, die in de Fortune 500 gevonden kunnen worden. Marshall Kirkpatrick vraagt zich af of de snelle groei komt door het gebruik van sociale media, of dat zij meer geneigd zijn te experimenteren dan de gevestigde grote jongens. Belangrijkste conclusie is toch dat sociale media meer en meer een normale zaak zijn geworden. Wie het niet doet, is gek.
What does this mean? It means that when you tell people you write, read or listen to blogs, wikis, podcasts, social networks and online video – if they give you a funny look, it is now officially them that’s a freak, not you.
Hoe staat het er dan voor in Europa? Dat was een vraag op het blog uit Zwitserland. Antwoord: daar (hier dus) is nog niet zulk onderzoek gedaan, behalve dat er een begin mee is gemaakt in Groot-Britannië bij Real Fresh TV. Toch is ook in Europa de verwachting dat het groot gaat worden, maar trends als deze vinden bijna als regel altijd eerder plaats in de VS.
Het werkt
Deze bijdrage is eigenlijk een prima voorbeeld hoe sociale media werken en hoe bloggers het nieuws verspreiden. Even recapituleren: in opdracht van INC. Magazine doet de universiteit onderzoek naar sociale media bij bedrijven, dat eerst via Master New Media wordt bekendgemaakt, vervolgens door ReadWriteWeb en andere blogs word opgepikt, waarover Europese vragen in Amerika terechtkomen, waarop de antwoorden ook bijvoorbeeld weer door mij worden gelezen en opgeschreven voor jullie, gewaardeerde lezers.