Wist u dat Intratuin er is voor het ‘afstijlen van uw tuin’? Ik niet, tot afgelopen dinsdag. In Studio 31 op het Mediapark is op die middag het tiende Cross Media Café gehouden, georganiseerd door Immovator. Aan de hand van magazine AutoWeek en tv-programma De Tuinruimers werden hun cross mediale activiteiten besproken en toegelicht.
Al enige tijd houd ik de activiteiten van Immovator in de gaten. Immovator is een redelijk nieuw platform dat de ontwikkelingen en de innovatie op het gebied van de media aan de orde stelt. Het idee erachter is ook een brug te slaan tussen de publieke omroepen en commerciële bedrijven en ondernemers.
Erik-Jan Gelink, zelfstandig media consultant en strategisch adviseur, trad op als moderator en hield ook een heldere inleiding over het onderwerp van deze middag: ‘Geld verdienen met cross mediale formats’.
Schaarse aandacht
Belangrijk startpunt van zijn verhaal is te wijzen op de fragmentatie die er in de media is ontstaan. Krant, tijdschrift, radio, televisie, internet, mobiele telefoons en een keur aan interactieve mogelijkheden hebben er voor gezorgd dat de aandacht voor media ook schaars is geworden.
Dat betekent dat voor de marketing en publiciteit de distributiemix van eminent belang is. Cross media-concepten kunnen daarin een belangrijke rol vervullen, maar Gelink wijst nadrukkelijk op de verwarring of onduidelijkheid die over de definitie kan bestaan.
In de podcast RadioBeeld (hieronder te beluisteren) heeft hij het over ‘de verbindende schakel’ die cross media in ideale vorm kan zijn. Het ‘zenden’ van dezelfde boodschap over meerdere media noemt hij ouderwetse multi media.
Met cross media komt dan ook een eigen programmering van de campagne om de hoek kijken, waarin de inzet van de verschillende media op verschillende momenten wordt ingedeeld.
Het verdienen met cross media is niet altijd op een directe wijze mogelijk, stelde Gelink. Het zal soms door een verhoogde effectiviteit van de inzet van media indirect merken zijn. Meer direct effect kan ontstaan door het sluiten van partnerships (met gesloten beurs) en de exploitatie dan databases met gebruikersprofielen.
Openheid van zaken
Gelink prees AutoWeek voor hun openheid van zaken op het gebied van hun cross media-activiteiten. Op een sheet van hun presentatie toonden zij de diverse elementen van hun omzet. De database neemt daar nu nog een bescheiden rol van 1% in, maar daar kan nog meer worden uitgehaald, beaamde Sander Stallinga, adjunct-uitgever.
Het blad van Sanoma Men’s Magazines heeft een druk bezochte website met 400.000 views per maand voor AutoWeek TV. Het verdienmodel van de webvideo’s bestaat uit zogeheten pre-roll advertenties, reclame voor de video te zien is.
De meeste omzet wordt door AutoWeek wordt nog steeds behaald uit het blad, maar het aandeel van internet is stijgende. Daarnaast wordt gewerkt aan toepassingen voor de mobiele telefoon, want Ilse Media (ook onderdeel van Sanoma) verwacht dat in de komende jaren 25% van het internetverkeer via ‘de mobiel’ zal gaan.
Afstijlen
De Tuinruimers is een volledig gesponsord programma voor SBS. Robert van der Wurff (Stokvis Producties) vertelde dat het best ingewikkeld was de belangen van het station in overeenstemming te brengen met die van de adverteerder.
Maar Intratuin dat met franchisehouders werkt, doet vanwege het merkbare succes op de winkelvloer al drie jaar mee. Gemikt wordt op een doelgroep van 50+ voor de tuinspullen, maar ook op de groep vanaf 20 jaar ‘voor het afstijlen van de tuin’, aldus Renske de Laat.
De cross media bij De Tuinruimers gaat van het televisieprogramma naar de website (met video’s van rubrieken) en wordt mede door de presentatoren verbonden. Romeo Sommers spreekt de jongere generatie aan over trends en styling en intussen is de roadshow van Rob Verlinden langs de filialen een groot succes.
Tot slot vroeg Erik-Jan Gelink het panel nog een tip te delen met het publiek. Ik som ze hier even op:
- de door de gebruiker gemaakte inhoud (met profielen) hoeft niet veel te kosten en kan zeer waardevol zijn;
- maak het niet moeilijker dan het is;
- het verhaal en de toegevoegde waarde moeten kloppen;
- wees creatief en houdt het toch simpel (blijf bij het product)
Andere behartenswaardige opmerkingen en one-liners:
- wees relevant, werk samen en experimenteer!
- een non-spot concept vraagt om juiste inzet van de adverteerder
- follow the streams, and not your dreams!
Luister naar RadioBeeld