
In zo’n zes maanden groeide het ledenaantal van het Nederlands MediaNetwerk naar ruim 2000 leden. Het gebruik van de Ning-software om sociale netwerken op te zetten, heeft daar zeker aan bijgedragen. Initiatiefnemer Bas Vlugt heeft het er de afgelopen maanden razend druk mee gehad, maar is een tevreden man. Na het eerste live event sprak ik met hem.
Het jonge netwerk heeft bij de organisatie van deze bijeenkomst de beschikking weten te krijgen over een prachtige locatie. De Haarlemse Philharmonie was donderdag 22 januari het decor voor een leuk programma in de kleine zaal en een borrel in de grote foyer.
De Gemeente Haarlem heeft ook plannen met de creatieve industrie en sponsorde de bijeenkomst. Zo stelde ook directeur Jaap Lampe van de Philharmonie de zaal ter beschikking.
Momentum

In het gesprek vertelt Bas Vlugt over de start en de achtergronden van het netwerk. Vlugt, in het dagelijks leven hoofdredacteur van Communicatie Nieuws, verhuisde een aantal jaren geleden van Amsterdam naar Haarlem. Tijdens het gesprek krijgt hij bijna tranen van geluk in zijn ogen over deze stap.
Maar tegelijk bespeurde hij onder de creatieve stadsmigranten een behoefte om elkaar te treffen en startte met de Comminicatieborrel. Afgelopen zomer volgde de beslissende stap naar het Nederlands MediaNetwerk, namelijk een website.
Ronduit lyrisch is Vlugt dan ook over Ning, die het gebruikers inderdaad makkelijk maakt en vele mogelijkheden biedt. “Hyves, MySpace of Facebook halen het echt niet bij de sociale netwerk software van Ning”, stelt Vlugt.
En dan?
De activiteiten op de website nemen nog steeds toe, aldus Vlugt. Soms melden zich wel 50 nieuwe leden per dag aan. Het netwerk moet nu ook gewoon zelf aan de gang. Gezien het succes zal er in ieder geval gezocht moeten worden naar serieuze sponsors, want inmiddels is het idee geboren om een groot congres te organiseren aan het einde van het nog jonge jaar.
RadioBeeld – podcast met het gesprek met Bas Vlugt
van Iersel
Explosieve groei?? 2000 man in 6 maanden noem ik eerder een zwaar tegenvallende groei
Bart van Maanen
Kom, niet zo zuur Van Iersel. Zonder grote campagne, maar met persoonlijke uitnodigingen en mond-op-mond verspreiding zo’n diverse groep ‘mediaspecialisten’ in een landelijk netwerk bijeenbrengen van 1 naar 2100+ mensen in deze periode vind ik toch bijzonder. Hoeveel moeten het er zijn om aan jouw verwachtingen te voldoen?
ingeborg van meggelen
ik woon in haarlem, hou erg van netwerken, doe dat ook veel en vaak, leidt ook netwerk bijeenkomsten, en wil graag meedenken over life ontmoetingen hier in de buurt…
gr ingeborg
Bart van Maanen
Wellicht kun je voor het NL MediaNetwerk wat betekenen. Ik zou zeggen, meld je aan en vraag het Bas Vlugt.