Wilt u mij niet meer bellen!

Deel dit pareltje:

No telemarketing please!Je kent ze wel, die telefoontjes waar je niet op zit te wachten. Er moet wat verkocht worden, een schitterende aanbieding, een goed doel, nu geld besparen? De gesloten vragen: ‘Dat klinkt goed, vindt u niet?’ Soms hoor je het met berusting aan, wachtend op het moment om het gesprek af te breken, soms wordt je ongewild bot. Deze week werd ik door een vriendelijke telemarketeer gewezen op Infofilter.nl. Gaat dat verlossing brengen?

Deze telemarketeer was naar schatting de dertigste die op zoek was naar ‘meneer of mevrouw Lafeber’. Een persoon die ik niet ken en die kennelijk in ontelbare bestanden zit met mijn telefoonnummer. Opnieuw werd mij bezworen dat ik uit het bestand zou worden gehaald, maar nieuw was de tip voor Infofilter.nl. Een website waar je kunt aangeven in welke direct mail, telemarketing of marktonderzoek je wel of niet geïnteresseerd bent.

Het lijkt me vervelend werk, zeker de opdringerige vorm van dat verkoopgebel. De balans tussen goede informatie en de vrije keuze bij de gebelde consument laten, is in zijn aard wankel. Duwen moet. De slavendrijvers van de call centers hebben natuurlijk hun ‘targets’. Het hieronder door Bizarro geschetste profiel van de perfecte telemarketeer lijkt me, hoewel geestig, geen aanwinst voor de mensheid. Maar ze bestaan, bijvoorbeeld ook bij De Grote Goede Doelen, die een zeer geraffineerde én door de deelnemers betaalde marketing hebben. Dat zit wel snor.

Toegang

Bizarro over telemarketingOverigens belandt je bij Infofilter wel weer in een circus met aanmelden met wachtwoord, dat in mijn geval opeens niet meer werd geaccepteerd zodat mij de toegang voor 24 uur geheel werd ontzegd. Ik was nog lekker bezig met blokkeren, dacht ik.

Toch lijkt het mij goed nieuws dat de mogelijkheid bestaat. Het probleem wordt overigens ook serieus genomen door de Stichting Consumentenlijn Telemarketing, die hierover meer informatie biedt. Intussen vraag ik me af of het echt gaat werken die blokkeringen. Wie heeft hier – goede of slechte – ervaringen mee?

500 x meer kans

Deze week ben ik ook gebeld door een ander initiatief. Stel dat je aan al die loterijen en prijsvragen die worden aangeboden, wil meedoen. Daar heb je een dagtaak aan. En bovendien, winnen is er vaak niet bij, maar intussen heb je wel weer je gegevens moeten oplepelen en zit je in het zoveelste bestand, dat weer nieuwe (telefonische) handel zal brengen.

Je kunt je via Eindelijk Prijs voor nog geen €25 per maand laten vertegenwoordigen om aan al die fijne prijsvragen mee te doen? Dan kun je reizen winnen, of dvd’s en boeken, een mooie nieuwe bank, gratis winkelen, een auto, een boot… Het is toch leuk om een prijs te winnen?! 500 maal meer kans! Klinkt goed toch!

Niet meer bellen. Opzouten.nu!

BlogBeeld ontvangen?

Wekelijks via e-mail en alleen bij nieuwe berichten.

Comments

  1. says

    Hi Bart,

    Ik heb goeie ervaringen met dat blokken via infofilter. Sinds ik me daar heb aangemeld word ik niet meer benaderd omstreeks 6 uur, het tijdstip waarop ik iedere dag wel door de een of de andere telemarketier gebeld werd. Soms had ik er lol in om ze op stang te jagen met rare grappen, maar de laatste tijd werd ik alleen maar woedend en dat vond ik het niet meer waard.

    groet

    Jelske

Laat wat van je horen